Tvořivost
Schopnost člověka tvořit je odrazem Božího stvořitelského díla. Stvořit nic neumíme, ale tvořit něco dobrého v našich silách je.
Úvaha
Filip Gröschl, YMCA DAP
Kdysi jsem zaslechl o někom, kdo „dokáže uplácat z prdu kuličku“. Už jen snaha si něco takového představit vede k neotřelým asociacím a zvláštním imaginárním obrazům. Na druhé straně to ještě nemusí znamenat, že dotyčný nějak skutečně přispívá ku prospěchu věci.
Pojďme se tedy neomezovat jen na to, co nás léta formuje. Naslouchejme okolí a učme se i od těch nejmenších. Někdy kolem třetího roku věku měl můj syn úžasné období nekonečných otázek ve stylu „a proč?“. Až vám tedy příště někdo řekne, že něco takhle musí být a jinak to nejde; zkuste se klidně zeptat „a proč?“. Sami uvidíte, co všechno se může stát 🙂
Aktivity
Mosty a věže
autorka: Ráchel Jiroutová, YMCA Sever
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: neomezený
Počet hráčů: stejně početné skupinky
Potřeby: špagety, marshmallowny
Prostředí: na ven, do místnosti
Děti rozdělíme podle počtu na stejně početné skupinky. Každé skupince rozdá vedoucí pytlíček špaget a balíček marshmallownů . Děti mají za úkol v určeném čase vytvořit, co nejdelší most/ nejvyšší věž. To vše pouze za pomocí špaget a marshmallownů. Dalším kritériem je stabilita (musí stát bez držení alespoň 10 vteřin). Mohou být i další kritéria jako je originalita, počet použitých špaget…(čím starší děti, tím těžší kritéria) Po vypršení časového limitu vedoucí zhodnotí jednotlivé mosty/ věže podle určených kritérií a vyhlásí vítěze.
Stavba města
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: sada stavebních kostek nebo hra Lego a písemný návod
Prostředí: dovnitř
Zdroj: S. Hermochová, J. Vaňková, Hry pro rozvoj skupinové spolupráce, Portál 2014
Malé skupiny dostanou následující písemný návod: V průběhu jedné hodiny vystavějte z daného materiálu maketu města, v němž musí být jedna továrna, jedno nádraží, tři obytné bloky, tři rodinné domky, jeden kostel, jedna základní škola, jedna střední škola, jedno letiště a jeden park.
Následně je třeba vytvořit hodnoticí komisi, v níž má každá skupina svého zástupce.
Komise si v přítomnosti ostatních hráčů vytvoří kritéria, podle nichž bude výtvory hodnotit (15 minut). Po vyhodnocení každá skupina prodiskutuje výsledky své práce. Následuje diskuze v plénu.
Reflexe:
Jak proběhla spolupráce? Jaký vztah má skupina k návodu? Dodrží striktně návod, nebo jej volně rozšiřuje a vylepšuje, jak uzná za vhodné? Jak se kdo cítí při překročení či upravení návodu? Jde o modelování poměrně přirozené situace, kdy existuje nějaké skupinové zadání – cíl, ale nikdy není možné podat návod na každou situaci, a skupina tedy vždy balancuje mezi zadáním, potřebou skutečnosti a vlastními nápady. I pokyny mohou být neúplné a je třeba je promyslet. Jaká kritéria skupina vytvořila?