Čestnost
Čest odkazuje k pravdivosti v životě, i k sobě samému. Schopnost dodržet slovo, odvahu říct ano-ano, ne-ne, vybízí k zásadovosti i ochotě přiznat omyl.
Aktivity
Slepá stráž
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 5 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: šátek na oči
Prostředí: ven
Zdroj: https://www.hranostaj.cz/hra101
Vybereme jednoho hráče – slepá stráž, kterému zavážeme oči šátkem a postavíme od ostatních hráčů přibližně 20m (lze upravit podle podmínek). Ti mají za úkol se dostat za úroveň majáku.
Slepá stráž nikoho nevidí, za to ale slyší. Jestliže někdo z hráčů vyvolá nějaký zvuk (škobrtne, zašustí oblečením o trávu) a maják ten zvuk uslyší a ukáže na onoho hráče, neopatrný hráč se musí vrátit na začátek. Ten, kdo se dotkne slepé stráže, vyhrává.
Zvláštní charakter má hra v zimě, protože je potřeba navíc dávat pozor na chroupání sněhu…
Poznámka:
Hra má své kouzlo pouze pokud všichni hráči dodží pravidla – pokud na ně slepá stráž ukáže, musí se vrátit. Hra bývá někdy velmi rychlá, proto je nutné, aby ten, na koho je ukázáno se vrátil na začátek. Při hře s menšími dětmi je možné stanovit jednoho rozhodce, který stojí vedle slepé stráže a jmenovitě potvrdí, na koho stráž ukázala.
Výpadek proudu
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby:
Prostředí: ven i uvnitř
Zdroj: E. Lisá, Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ, Portál 2010
Zahrajeme si hru na předávání energie. Jeden žák jde za dveře, ostatní si sednou do kruhu a uchopí se rukama za zády. Vytvoří tak elektrický obvod (zapojí se do něj i vedoucí) – žák stiskne ruku sousedovi vpravo a tím mu pošle elektrický impulz, další žák ho stiskem ruky předá následujícímu, až se všichni takto vystřídají. Ve skupině se rozdělí úlohy. Někdo je zdrojem elektřiny – „spouští“ ji na začátku, a když se k němu znovu dostane, může změnit její směr a poslat ji opět témuž hráči nebo někomu jinému. Pro zpestření zařadíme do obvodu i různé „součástky“, které reagují, když jimi prochází proud – např. „žárovka“ zabliká, „zvonek“ zacinká, „elektrický odpor“ se projeví odpornou grimasou, „cívka“ se svine atd. Když jsou úlohy rozděleny, zavoláme žáka čekajícího za dveřmi a ten se postaví do středu kruhu. Jeho úkolem je vypátrat zdroj elektrického proudu, tj. hráče, který posílá prvotní impulz a mění směr proudu. Soutěžící hádá do té doby, dokud neurčí správné jméno. Potom jde za dveře další žák.
Tak se vystřídáme asi třikrát, dokud se nedomníváme, že všichni velmi dobře chápou princip hry. Potom pošleme za dveře žáka, který má sklon při společných činnostech nedodržovat pravidla, dělá si „srandičky“ apod. Naším úkolem teď bude nenápadně narušovat průběh hry: když se k nám proud dostane, nepošleme ho dál. Žáci začnou protestovat, že to někdo kazí. Tehdy je vhodné říci například: „No dobře, ale teď už doopravdy, nekazte hru. Pojďme opět od začátku.“ Ovšem i poté několikrát hru přerušíme. Žáci začnou být nespokojení a vykřikují, že tak se nedá hrát. Teprve nyní jim může pedagog přiznat, že výpadky proudu způsoboval on.
Diskuze:
Na závěr se ptáme například: „Co se vám na této hře líbilo, a co vám vadilo?“ – „Zlobili jste se?“ – „Co ukázalo přerušování hry?“ Poté se společně shodneme, že skupinová hra je zábavná jen tehdy, když všichni dodržují pravidla.