Zdravý životní styl
Tělo je chrámem Ducha, péče o něj vyžaduje pohyb, odpočinek a spánek, vyváženou stravu, odmítání návykových látek včetně tabáku a alkoholu.
Aktivity
Zeď s nápisy
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: flipchart a psací potřeby
Prostředí: dovnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Požádáme žáky, aby samostatně napsali jeden až tři výroky, začínající slovy „Zdraví je…“. Každý výrok by měl vyjadřovat jinou myšlenku a měl by být napsán na samostatný proužek papíru. Úvahy o povaze zdraví můžeme podpořit i brainstormingem na toto téma.
Žáci dále pracují v pětičlenných až šestičlenných skupinách. Postupně čtou své výroky a vyřazují (nebo spojují) výroky, které se objeví vícekrát. Výroky, které vyjadřují příbuzné myšlenky, třídí do větších skupin. V další fázi práce píší skupiny nové výroky (nebo si vyberou výstižné výroky z již napsaných) tak, aby postihly všechny nejdůležitější myšlenky, které se ve skupině objevily. Nově vzniklé výroky skupina přilepí na „zeď s nápisy“. S postupem práce v učebním celku o zdraví může každý žák přidávat na zeď další výroky vyjadřující nové myšlenky.
Poznámka:
Toto cvičení uvádí žáky do problematiky celostního (holistického) a mnohorozměrného pojetí zdraví a pomáhá učiteli poznat, do jaké míry žáci toto pojetí chápou. Se zvyšováním počtu výroků žáci na vlastní kůži zažívají proces zvyšování úrovně vědomostí a vývoje chápání určitého pojmu.
Právo na zdraví
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Dlouhý provaz nebo křídu na nakreslení čáry
Prostředí: dovnitř i ven
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Právo na zdraví
Z jednoho konce místnosti na druhý vedeme čáru, představující škálu názorů. Vedoucí čte výroky týkající se různých otázek spojených se zdravím (viz níže). Děti mají za úkol postavit se na odpovídající část čáry podle míry souhlasu nebo nesouhlasu s přečteným výrokem. Konce čáry je třeba zřetelně označit, aby nedocházelo k omylům. Jeden konec označíme jako „naprosto souhlasím“, druhý jako „vůbec nesouhlasím“. Jakmile děti zaujmou svou výchozí pozici, mají za úkol diskutovat se svými nejbližšími sousedy, a pod vlivem této diskuse si případně stoupnout jinam. Diskuse věnovaná jednomu právu by měla trvat několik minut, potom žáci pokračují v práci posuzováním dalšího práva.
Poznámka:
Krátké cvičení podněcující k aktivitě, které účastníky přiměje, aby si vysvětlovali své názory a ujasňovali si postoje ke složitým etickým a morálním otázkám týkajícím se zdraví. Z postavení děti lze odhadnout, jak široký je rozptyl názorů ve skupině.
Příklad práv k diskuzi:
- Při hledání léků na smrtelné nemoci mají lidé právo dělat pokusy na jiných živých tvorech.
- Každý má právo vzít si život.
- Každý má právo přispět ke „smrti z milosti“ nevyléčitelně nemocného člověka.
- Jen matka má právo rozhodovat o osudu svého nenarozeného dítěte.
- Firmy vyrábějící mléko pro kojence mají právo prodávat své výrobky všude, kde naleznou zákazníky. /Firmy vyrábějící tabákové výrobky mají právo prodávat své výrobky všude, kde naleznou zákazníky.
- Mám právo používat chemické látky, jako jsou průmyslová hnojiva, pesticidy a čistící prostředky.
- Mám právo nenosit cyklistickou přilbu (nebo nepoužívat bezpečnostní pásy v autě).
- Mám právo na nechráněný pohlavní styk.
- Mám právo na to, aby mne lékaři za každou cenu udržovali při životě, pokud je to možné.
- Mám právo používat návykové látky, včetně alkoholu, kofeinu, marihuany a tabáku.