Křesťanství, víra
Představení podstaty křesťanské zvěsti a činné víry bez konfesijních a liturgických bariér.
Úvaha
Jarda Pechar, YMCA Strmilov
Když se něčím začíná, někdy se říká: „Začneme od Adama“. Tedy jako „od začátku“. Ale tady můžeme opravdu začít od Adama. Od toho příběhu z prvních stránek Bible, jak Adam s Evou neposlechli Boha, pak se rozhádali mezi sebou, pak už ani pořádně nedokázali vychovat svoje děti. A všechno to končí ve zmatku celého světa, potopě a nutnosti začít úplně nově. Mít srovnaný vztah s Bohem, to je základní kámen pro život každého Ymkaře. Co to znamená, říká už Pařížská báze – považovat Ježíše Krista za svého Boha a Spasitele, toužit být vírou a životem jeho učedníky a usilovat o šíření jeho království mezi mladými lidmi.
Aktivity
Anděl strážný
Markéta Doušová, YMCA Neveklov
Věk: neomezený
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: papíry, losovací krabice
Prostředí: do místnosti, ven
Všichni zúčastnění napíší svá jména na lísteček, který složí tak, aby se jméno nedalo přečíst a vhodí jej do losovací krabice/klobouku… Každý si vytáhne jeden lísteček a v ten okamžik se stává strážným andělem toho, jehož jméno si na papírku přečte (pokud si vylosuje sám sebe, vybírá podruhé a své jméno vrátí zpět). Snaží se mu nepozorovaně, leč účinně prospívat a zpříjemňovat život až do konce pobytu.
Nikdo by neměl zůstat lichý (všichni jsou zároveň andělé někoho jiného a sami nějakého tajného dobrodince mají).
Hra končí poslední večer před odjezdem z tábora/hor/vody… Bývá fajn si popovídat o tom, kdo snažení svého anděla doopravdy pocítil a poznal. Nakonec by všichni andělé měli vystoupit z anonymity a přihlásit se ke svým lidem.
Cílem hry by mělo být rozšíření hezkého chování i do běžného života oddílu či skupiny a to nejen vůči jedné, konkrétně určené osobě, ale vůči všem ostatním.
Lze pojmout i jako celoroční aktivitu, nebo je možné na táboře každý večer hodnotit uplynulý den a losovat znovu pro další den.
Pochvaly, diplomy
Věk: 3 – 18 let
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: dle vlastní potřeby
Prostředí: do místnosti, ven
Jaké hodnoty a chování chceme mezi dětmi podporovat a vychovávat k nim? Určitě to bude práce pro druhé, překonání svých zlozvyků, projev odvahy, kamarádství a mnoho dalších, které by křesťan měl projevovat v běžném životě. Vedoucí musí dobře pozorovat chování dětí a vyhledávat a odměňovat právě to dobré. Je vhodné dopředu vytvořit a hezky graficky zpracovat diplomy, které budou vedoucí dětem dávat a vždy tam dobře popíšou, za co diplom dostaly. Je-li to možné, je dobré přidat ještě nějaký rituál, který mohou dělat právě ti odměnění (na táboře vztyčení či stažení vlajky atp.).
Je velmi důležité zaměřit se na to, aby pochvaly nedostávaly stále stejné děti! Vedoucí musí hledat dobré chování, či změnu i u těch, které běžně zlobí, obtěžují ostatní atp.