Hodnota fyzické práce
Hodnota fyzické práce stoupá, protože ochota k jejímu vykonávání klesá. Kdo se jí nebojí, může do lesa a přežije.
Aktivity
Eskymáci
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Arch papíru pro každou skupinu, obrázky surovin: ryby, kožešiny, sněhové kvádry a iglú, lepidlo
Prostředí: uvnitř i ven
Zdroj: E. Lisá, Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ, Portál 2010
Účastníky rozdělíme na 6-8 členné skupiny, které představují eskymácké rodiny připravující se na polární zimu. V krutých podmínkách mají šanci na přežití jenom ti, kteří se dokážou stmelit a spolupracovat, v rodině je každý člen důležitý. Zima přijde už brzy, proto je třeba si s přípravami co nejvíce pospíšit. Každá eskymácká rodina si potřebuje zajistit 1 iglú ze 6 sněhových kvádrů, dále 6 medvědích kožešin a 10 ryb. V prostoru vytvoříme tři stanoviště: (1)stavba iglú, (2) lov medvědů, (3) chytání ryb. Je možné pro tuto aktivity určit tři organizátory, kteří budou dohlížet na řešení úkolu. Za každý splněný úkol dostává skupina od organizátorů obrázky věcí nezbytných pro eskymáckou zimu (rybu, kožešinu, sněhový kvádr), které si postupně nalepí na svůj arch papíru.
Každá věc se získává jiným způsobem. K vysekání jednoho sněhového kvádru je zapotřebí fyzicky namáhavé práce, kterou vykonávají dva Eskymáci – otočeni k sobě zády a držíce se rukama pod lokty musí udělat 5 dřepů, za 6 sněhových kvádrů dostanou výměnou 1 iglú.
Na lov medvěda se vydají 4 Eskymáci na saních – sednou si na zem těsně za sebe. Poslední vstane, přeběhne dopředu a sedne si před prvního. Pak se postaví poslední…, a tak dále, dokud nepřekonají určenou vzdálenost (10m).
Jednu rybu uloví jeden Eskymák, když se trefí do skleněné láhve „udicí“, která je vytvořena ze dvou tužek a špagátu (na každém konci špagátku je uvázaná jedna tužka).
Ve skupině je velmi důležitá spolupráce a náležité rozdělení úloh – pokud máme v týmu šest žáků, mohou se dohodnout, že čtyři půjdou na lov medvěda a dva budou sekat sněhové kvádry. Vyhrává skupina, která jako první zajistí všechno potřebné na polární zimu, má teda na svém archu papíru nalepeny všechny odpovídající obrázky. Ostatní skupiny však pokračují dál, neboť i jejich eskymácké rodiny chtějí zimu přežít. Jestliže žádná skupina neshromáždí do konce vymezeného času všechny suroviny, je možné vyhodnotit aktivitu podle toho, kdo získal nejvíce surovin.
Těžba uhlí
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: pro každé družstvo 3×10 kartiček ve třech barvách (v barvách ostatních družstev)
Prostředí: ven
Zdroj: K. Zouharová, Škola v přírodě hrou, Grada 2012
Motivace: Práce horníka, který těží uhlí, není lehká. Když tou těžkou prací vytěží trochu uhlí, musí ještě zaplatit daně. Zkuste i vy vytěžit trochu uhlí, směnit ho za pro vás ještě kvalitnější, svůj důl však hlídejte před zraky ostatních družstev, svůj výtěžek chraňte před daňovými úředníky.
Každá skupina si vybere v lese ve vzdálenosti 100-200 m od sebe svůj „domeček“, který si během půl hodiny opevní a zamaskuje. Poté dostanou 30 lístečků (tři barvy ostatních družstev po 10 kusech), přičemž nedostanou lístečky vlastní barvy. Jejich úkolem je vyměnit s ostatními skupinami lístečky tak, aby každé družstvo získalo 30 ks lístečků své barvy. Po lese se však pohybují daňoví úředníci (učitelé a vychovatelé), kteří členy jednotlivých měst chytají a berou jim jejich lístečky – uhlí. Pozor! Každý jednotlivec, který opustí domeček, musí mít u sebe jen 1 lísteček. Domeček je místo hájené a zde daňoví úředníci nechytají.
Po skončení časového limitu, tedy 80 min spočítáme každému družstvu počet lístečků jejich barvy.