Společný domov
Vděčnost vůči Stvořiteli vede člověka k odpovědné spotřebě a aktivní péči o Zemi, která je naším společným domovem.
Úvaha
Miloš Tresa, YMCA Děčín
My lidé jsme někdy zvláštní tvorové. V časech, kdy se nám dostává veškerého zaopatření, si někdy ani neuvědomujeme, jak velkých darů je nám dáno. Až ve chvíli, kdy ztrácíme to, co jsme považovali za samozřejmost, poznáváme, jak důležité je mít rodinu, přátelé a také domov. Domov není jenom střecha nad hlavou, ale domov je hlavně prostředí, ve kterém si všichni vzájemně projevují úctu a toleranci. A skutečně ani věk není překážkou k tomu, aby se každý mohl podílet na budování společného domova způsobem, který mu je nejbližší…
Aktivity
Zesítění
Věk: neomezený
Počet hráčů: omezen délkou provázku
Potřeby: klubíčko vlny nebo provázku
Prostředí: do místnosti, ven
Zdroj: www.hranostaj.cz
Hráči se posadí do kruhu. Jeden z nich dostane do ruky klubíčko nebo smotaný provázek. Na signál hodí hráč klubíčko hráči sedícímu naproti němu a konec provázku drží u sebe. Druhý hráč musí klubíčko chytit, jednou rukou uchopí provázek tak aby byl mezi ním a prvním hráčem propnutý. Následně hází klubíčko křížem přes již natažený provázek dalšímu hráči na proti sobě. Takto hra pokračuje až se všichni „zesíťují“ a stopne se čas. Hra se dá prodloužit ještě o opětovné „odsíťování“, které začíná u hráče, kde síťování skončilo.
Hru je možné pojmout i jako seznamovací – kdo chytí klubíčko představí se a hodí dále. Nebo se klubíčko přehazuje podle pokynů vedoucího. Určitě bude zábavnější pokud se zapojí i dospěláci.
No a pak nakonec, abychom dětem ukázali o síle přátelství, tak pozveme dobrovolníka doprostřed, natažené provázky uvolníme a stále držíme a dobrovolník se na ně lehne a pak společnými silami napnutím provázků ho zvedneme. A můžeme pak navázat povídáním o tom, že když máme kamarády, na které se můžeme spolehnout, tak se navzájem společnými silami můžeme v nesnázích i podržet apod.
Noviny
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Sbírka novin v různých, dětem neznámých, jazycích (můžeme je koupit nebo vyhledat na internetu a vytisknout si je). Všechny noviny by měly být, pokud možno, ze stejného dne.
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Děti vytvoří trojice a dostanou jedny noviny, aby si je prohlédli. Nikdo z trojice by neměl rozumět jazyku, ve kterém jsou psány, ani vědět, o jaký jazyk se jedná. Úkolem skupiny je zjistit z novin co nejvíc o zemi a kultuře, odkud noviny pocházejí. Své závěry pak skupiny přednesou před třídou a vysvětlí jim, jak k nim došly. Následuje diskuze v celé třídě.
Poznámka:
Cvičení rozvíjí pozorovací schopnosti dětí a jejich schopnost orientovat se v podmínkách neznámé kultury. Rovněž umožňuje dětem, které nemají přímou zkušenost s takovým zážitkem, zakusit, jaké to je dostat se do míst, kde člověk nezná ani jazyk, ani místní kulturu. Jaké to asi je, když se člověk náhle ocitne v prostředí, kde nerozumí informačním nápisům na ulicích, vývěsním štítům obchodů, reklamám, novinám, řeči lidí kolem sebe. Děti, které tuto situaci prožily ve skutečnosti, se mohou o své zážitky podělit s ostatními.