Přírodní bohatství
Přírodní bohatství je nezaslouženým darem, měli bychom ho využívat způsobem, který jej zhodnotí pro budoucí generace.
Aktivity
Kimova ekoprocházka
Autorka: Markéta Kratochvílová, YMCA Praha
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 3 roky a výše
Potřeby: předměty, které do lesa nepatří (např. krabička od čaje, PET lahev, igelitová taška apod.), papír, tužka
Prostředí: hra na ven
Zdroj: Škola v přírodě hrou, K. Zouharová, Grada 2012
Na lesní cestě či v lese vyznačíme úsek, který musí hráči projít. Přitom však musí bedlivě pozorovat své okolí. Podél cesty se totiž nachází dvacet předmětů, které do přírody nepatří. Jsou to předměty, které jsme tam předtím pro děti připravili.
Každé dítě startuje samostatně, pojde celou trať a cestou si zapamatuje pokud možno všech dvacet předmětů, které do lesa nepatří. V cíli pak na papír napíše jejich seznam.
Vyhodnocení: Podle počtu předmětů, které děti zaznamenaly na papír, vytvoříme pořadí. Následně předměty s dětmi uklidíme.
Boj o vodu
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: šátky, svíčka ve sklenici, airsoftové kuličky
Prostředí: ven
Zdroj: https://www.hranostaj.cz/hra4140
Hra se hraje nejlépe po tmě na vesnici na nefrekventované křižovatce, nebo lesní cestě. Rozdělíme hráče do 3 až 4 skupin dle počtu cest. Vedoucí hry určí skupinám (domorodým kmenům) v přesné vzdálenosti od křižovatky jejich domečky (vesnice). Uprostřed křižovatky je svíčka ve sklenici (signalizuje, zda je v pramenu ještě voda) a vedle nádobka s vyčerpatelným počtem vody (airsoftové kuličky). Hráči nosí vodu z pramene do svých vesnic, kde mají také nádobu na vodu. Vodu si také mohou krást mezi sebou. Každá cesta znamená pro každý kmen, který má na ni vesnici, jejich území. Každý hráč má také za pasem šátek (jeho život), šátek může vytrhávat v jakékoli situaci na svém území, nebo na cizím území, pouze pokud nenese vodu. Pokud při souboji vytrhnu druhému šátek, tak je mrtvý, musí mi odevzdat vodu a jít se oživit do vlastního domečku. Tím pádem, pokud chytám na svém území může nastat situace, kdy budu mít u sebe více jak 1 vodu. V tom případě, pokud je hned neschovám mohu běžet do cizího území s dvěma vodami, ale pokud mě někdo chytí, tak mu musím odevzdat obě dvě vody, Z pramene, nebo nádoby na vodu si smím brát ale pouze jen po jedné vodě.
Když pramen vyschne (dojdou kuličky), sfoukne se svíčka pro signál prázdného pramen. Hráči si pak začnou krást vodu mezi sebou. Vyhrává ten tým, který bude mít při zapískání konce ve své vesnici v nádobě na vodu nejvíce vody. Voda, kterou budou mít hráči u sebe a nebude přímo v nádobě na vodu se v daný moment nepočítá.