Tolerance
Vyjadřuje minimálně nárok na otevřenost, smířlivost, zájem, ochotu poznávat, ale i legitimní možnost s druhým nesouhlasit, přiznat druhému právo na názor či postoj.
Aktivity
Pohádka o Červené Karkulce netradičně – dvě strany jedné mince
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 3 roky a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: –
Prostředí: ven i uvnitř
Zdroj: E. Lisá, Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ, Portál 2010
Děti podnítíme, aby stručně převyprávěly pohádku o Červené Karkulce. Poté jim přečteme takovou verzi pohádky, jak by celou známou situaci vnímal vlk.
Příběh o Červené Karkulce z pohledu vlka
Jmenuji se Ostrozoubek a žiji v lese. Mám zde mnoho kamarádů mezi zvířátky, s nimiž si občas povídám. Nejraději mám medvěda. Často mi vypravuje strašidelné příběhy o lidech, kteří loví zvířátka a potom je jedí. Je třeba se jim vyhýbat a dávat si na ně velký pozor. Jednoho krásného slunečného dne jsem se procházel po lese, když v tom jsem uviděl děvčátko s podivnou pokrývkou hlavy. Nejdřív jsem se vylekal, chtěl jsem utéct, ale potom jsem si dodal odvahy a dívku oslovil: „Ahoj, děvčátko, jak se jmenuješ a co tady děláš?“ Děvčátko se představilo jako Červená Karkulka a odpovědělo, že jde navštívit svou babičku, která bydlí v domku u lesa. Ucítil jsem příjemnou vůni čerstvě upečených koláčků v košíčku. Chtěl jsem doprovodit Karkulku k babičce, aby v hustém lese nezabloudila. Ale Karkulka to odmítla s vysvětlením, že chce ještě nasbírat lesní jahody pro babičku. Tak jsem se rozhodl, že půjdu napřed a oznámím babičce, že se ji vnučka chystá navštívit. Když jsem přišel k domečku, slušně jsem zaklepal a v tom se otevřely dveře. Nestihl jsem ani slušně pozdravit, a už jsem dostal metlou po šedém kožíšku. Strašně jsem se lekl a vzpomněl si, co mi vyprávěl medvěd o lidech. Napadlo mě, že babička mě asi chce sníst, tak jsem se začal bránit. Otevřel jsem tlamičku, a ani nevím jak, už jsem ji měl celou v bříšku. Babička byla velmi těžká, nemohl jsem se ani pohnout a bylo mi hodně zle. Ještě že tam byla odestlaná postel, do které jsem se hned svalil. Vtom jsem zaslechl kroky, které se blížily k domku. Chtěl jsem se schovat pod postel, ale nemohl jsem se ani pohnout, tak jsem se aspoň přikryl dekou a hlavu si schoval pod čepec. Dovnitř vstoupila Karkulka a hned se mne začala vyptávat, proč mám tak velké oči, uši a zuby. Nakonec přišla na to, že jsem to já, vlk, a že jsem babičku snědl. Tak jsem musel sníst i ji. Pak jsem usnul a spal celý den jako zabitý.
Když jsem se vzbudil, cítil jsem v břiše tíhu, jako bych tam měl kameny. Rychle jsem chtěl z domečku odejít, což ale nebylo s plným břichem tak snadné. Měl jsem hroznou žízeň, a proto jsem se chtěl napít ze studny. Tehdy mě moje těžké břicho převážilo a spadl jsem dolů. Volání o pomoc naštěstí uslyšel kamarád medvěd, který mě vytáhl.
Děti pak rozdělíme do skupin, jejichž úkolem bude v časovém limitu 20 minut vymyslet novou verzi jiné pohádky, a to z pohledu záporné postavy. Například pohádku „O perníkové chaloupce“ (z pohledu ježibaby) nebo „Popelku“ (z pohledu macechy). Každá skupina zpracovává jinou pohádku. V závěru pak zástupci skupin přečtou svou pohádku ostatním.
Reflexe
Diskutujme s dětmi nad vytvořenými příběhy. Vždy se ptáme, v čem se vytvořené verze liší a proč. Žáci si tak na humorných příkladech ujasní, že každou situaci je obvykle možné vnímat z různých hledisek. Mělo by nás proto vždy zajímat i stanovisko druhé strany.
Jedinečný – ne vzhledem
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: –
Prostředí: ven i uvnitř
Zdroj: R. Portmann, 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí u dětí od 8 do 12 let, Portál 2018
Na pokyn vedoucího se shromáždí děti, které mají něco společného, například:
– Horní část oděvu stejné barvy
– Náušnici v levém uchu
– Dlouhé vlasy
Podle těchto znaků se vytvoří menší skupinky:
– „Tady stojí všichni s červenou horní částí oděvu, tam s hnědou…“
Některé děti zbydou. Například jen jedno dítě bude mít fialové tričko a jen jedno další zelené. V těchto případech vedoucí skupiny zdůrazní, jak jsou jedineční.
– „Ty jsi zůstal sám, jsi „outsider“, protože nepatříš do žádné skupiny,“ záměrně obrátí v klad: „Jsi výjimečný, jedinečný, protože nepatříš do žádné skupiny.“
Vedoucí skupiny musí dbát na to, aby zbyl někdo „jedinečný“ nejprve z řad těch, kteří mají ve skupině své pevné místo a nejde o žádného „outsidera“. Postupně to pak mohou být i skuteční „outsideři“. Pomocí této hry mohou získat zkušenost, že zůstat „mimo skupinu“ nemusí nutně znamenat něco negativního. Tento pohled na věc by se měl při hodnotící diskuzi zdůraznit a prohloubit.