Smysluplné trávení volného času
Hodnotu má to, co je užitečné, co naplňuje nějaký účel, co má pozitivní dopad, co vede k růstu, rozvoji, dobru.
Aktivity
Hra s tyčí uprostřed na seznamování
Autorka: Kateřina Šimková, YMCA Praha
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 a výše
Počet účastníků: 10 a více
Potřeby: tyč cca metr a půl dlouhá – např. násada na smeták, nebo i samotný smeták nebo koště
Prostředí: dovnitř i ven
Celá skupina stojí v kruhu, uprostřed je jeden člověk, který drží tyč prstem na konci ve svislé poloze. Jakmile řekne jméno někoho v kruhu, tyč pouští a zařadí se zpět do kruhu, ten, jehož jméno bylo řečeno, musí rychle zareagovat a tyč chytit dřív, než spadne na zem. Poté je zase on veprostřed kruhu a říká jméno dalšího hráče. Hra je vhodná pro upevnění kolektivu a pro skupiny, kde se lidé navzájem neznají.
Art – invest
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: papíry A4, tužky/pera, kolíčky, provázek, žetony, obálky, výtvarné potřeby a pomůcky
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: https://www.hranostaj.cz/hra1360
V úvodu jsou účastníci seznámeni s jednotlivými fázemi hry:
1. fáze KONKURZ – Účastníky seznámíme s podmínkami konkurzu a předáme jim je v tištěné podobě. Zadání
připravíme podle výsledku, jehož chceme dosáhnout, a materiálu, který máme k dispozici. Příkladem zadání může být
výzdoba střediska, vytvoření sochy, monumentu či jiného díla, jež použijeme v jiném programu. Zmíníme se o
možnostech realizace – výtvarných pomůckách a materiálu.
2. fáze PROJEKT – Každý „umělec“ vypracuje a předloží vlastní projekt, jehož tvorba je ohraničená limitem 30 – 45
minut. Všechny projekty (popisy, náčrty …) formátu A4 jsou potom zveřejněny a vystaveny.
3. fáze VÝBĚR – Všichni účastníci obdrží stejný počet žetonů (5 – 10), které podle svého uvážení rozdělují mezi
projekty, do obálek, jež jsou pod každým zveřejněným projektem. Kritériem výběru je zájem podílet se na realizaci.
Uskutečněno bude totiž pouze několik projektů, které obdrží nejvyšší počet žetonů. V této fázi, trvající 30 minut, mezi
sebou autoři projektů diskutují a argumentují ve snaze prosadit své plány i předjednat spolupráci na cizích.
4. fáze TVORBA TÝMU – Vyvěsíme výsledkovou tabuli, kde jsou podle úspěšnosti seřazeni autoři a jejich projekty.
Autoři 3 – 5 nejlépe ohodnocených projektů mezi sebou licitují o možné spolupracovníky pro realizaci projektu. Mají
k dispozici žetony získané za své projekty. Vybraní členové týmu pak s sebou přinášejí nejen své schopnosti, dovednosti,
ale i reinvestovatelné žetony. Licitace je řízena režisérem hry.
5. fáze REALIZACE PROJEKTŮ – V této fázi je třeba zejména hlídat čas, koordinovat přidělování materiálu a
zapůjčování nástrojů.
6. fáze VERNISÁŽ – Vhodnou podmínkou zahájení závěrečné vernisáže je uklizení „epicenter tvořivosti“ jednotlivých
realizačních týmů. Každý tým představí svůj objekt tvorby a přítomným „znalcům umění“ nechá dostatečný prostor pro
vstřebání dojmů, otázky a vyslovení názorů k dílu.
Po skončení hry doporučujeme zařadit rozbor hry s cílem rozebrat zkušenosti, prožitky a pocity z jednotlivých fází programu.