Smysl pro spravedlnost
Tříbení smyslu pro spravedlnost je celoživotní úkol. Vede k němu konfrontace s Božím pohledem na spravedlnost i praktické kroky – „zastat se někoho“.
Úvaha
Filip Gröschl, YMCA DAP
Naše dnešní společnost je zdá se mi až posedlá smyslem pro „spravedlnost“. Často slýcháme říkat i naše děti „to není fér“… Ale co je mezi námi lidmi skutečně spravedlivé? Snad jen vědomí, že každý lidský život jednou dospěje do svého konce.
No a právě v takovém vědomí může každý z nás, členů YMCA, nacházet svůj vlastní vnitřní smysl pro spravedlnost. Náš okolní svět nám poskytuje nekonečný prostor pro rozvoj naší duše, těla i mysli, skrze který můžeme přispívat k božímu stvoření dle svých nejlepších možností. Je tedy nad míru spravedlivé, že každý z nás má schopnost ovlivnit budoucnost našeho světa i svého bezprostředního okolí.
Aktivity
Havana versus San Diego
Autorka: Petra Zvolánková, YMCA Klatovy
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 a výše
Počet účastníků: dva stejně velké týmy
Potřeby: 0
Prostředí: ven – hřiště přiměřené věku dětí
Dva stejně velké týmy se připraví za čárou po krátké straně hřiště, každý tým na jedné straně. Člen týmu 1 přeběhne hřiště na druhou stranu a plácne jednoho z členů týmu 2 do nastavené dlaně a ihned prchá zpět na svojí stranu a snaží se dostat za svojí čáru dřív, než ho člen týmu 2 doběhne a plácne. Když se člen týmu 1 stihne vrátit za čáru, vyzvaný člen týmu 2 přechází na stranu týmu 1. V opačném případě jdou oba členové na stranu týmu 2. Hra v podstatě nemá vítěze… ale je to sranda 🙂 hra má i tzv. mokrou variantu, kdy se místo plácnutí použije polití ze vzdálenosti asi 0,5 m z ešusu nebo hrnku, když je na prosté běhání moc horko.
Spravedlivé dělení
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 3 roky a výše
Počet účastníků: neomezeně
Potřeby: několik předmětů vybraných k dělení
Prostředí: dovnitř i ven
Zdroj: R. Portmann, 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí u dětí od 8 do 12 let, Portál 2018
Vedoucí skupiny dětem postupně předkládá věci, které se nedají rozdělit podle počtu dětí, nebo nevystačí pro všechny. Skupina sedí v kruhu kolem těchto předmětů. Vyberou se vždy dvě děti. Mají navrhnout, jak se to, co leží před nimi, má rozdělit tak, aby byly obě spokojené. Pokud je to možné, hned jejich návrhy vyzkoušejte.
Příklady:
– Pět bonbonů
– Dvě různě velké (obrázkové) knihy
– Jeden míč
– Jedna tužka
Atd.
Poznámka:
Možnosti řešení:
Nechat zbytek ležet, rozdělit na různé kousky, používat postupně, hrát si společně, rozdělit podle zájmů/vkusu/potřebnosti atd.
Když se dvojice nedokáže dohodnout, může jí řešení navrhnout skupina – čím kreativnější, tím lepší.
Jakmile si děti tento postup osvojí, může jim dobře posloužit i v „reálných situacích“