Spolupráce přináší lepší a v pozitivním smyslu i nečekané výsledky (synergie), více hlav víc ví, omezuje rizika, přináší vzájemné učení se, vede k vděčnosti za práci druhých.
Potom Hospodin Bůh řekl: „Není dobré, že člověk je sám. Udělám mu pomocníka, který by se k němu hodil.“ (Gen 2,18)
A tak vznikl první tým. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Naopak, tam kde jsou shromážděni dva nebo tři … vzniká tým. Pravda, nevypůjčil jsem si možná nejvhodnější přirovnání a parafráze také kulhá, ale zdravé jádro ta úvaha má. Bůh miluje každého člověka. Ale správu země svěřil lidem. Tedy společenství, týmu nebo týmům, chcete-li. Každého člověka pak vybavil, aby se do týmu hodil. Někdy je to patrné na první pohled, někdy to dá fušku, aby člověk týmovost některých lidí objevil. Vycházejme však z toho, že každý člověk je chtěný, a i když zrovna sedí na lavičce náhradníků, přeci jen patří do Božího týmu.
Velmi rád používám příměry z fotbalového prostředí. „Tým“ je v tomto prostředí prazáklad. Tým tvoří určitý počet hráčů na hřišti, kteří jsou doplňováni hráči na střídačce i těmi, kteří nebyli na zápas nominováni. Pak je tu trenér a realizační tým – asistenti, masér, lékař, kondiční trenér, atd. A konečně jsou tu i funkcionáři, ředitelé a majitel týmu. Každý má svoji roli a jedině, když spolupracují, tým může vyhrávat. Jak je patrné z praxe, ne každý tým jen vyhrává, mnohé spíše jen prohrávají, ale to není teď důležité. Jde o to, že každý má svoji roli a je nanejvýš důležité, aby to byla role správně přidělená, doplňovala ostatní role a byla k prospěchu celku, tedy týmu.
To všechno jste už asi slyšeli. O důležitosti týmu, o spolupráci v něm, o jednotlivých rolích, o tom, jak je důležité, aby v týmu byli vůdci i tzv. „nosiči vody“. O týmových strategiích. Je velikým štěstím člověka, když svůj tým najde a najde i svoji roli v něm. V rodině, ve škole, v zaměstnání. Je to někdy skutečná fuška, aby člověk zapadl, stal se platným členem týmu a tým ho přijal. A i když se to nezdaří hned nebo tak rychle, jak by si člověk přál, vždycky nás může upokojit vědomí, že do Božího týmu patříme tak jako tak.
Osobně nemohu říci, že bych měl nějaký zlomový příběh s Ymkou. Nemohu říci, že by mi někdy extra pomohla nebo způsobila razantní zlom ve víře. Ne více než jiné společenství, jako náš kostel, dorost, mládež, Malý tábor atd. Přesto nemohu popřít, že měla na můj život vliv, protože stejně jako ostatní uvedené se mnou byla většinu mého dosavadního života a to hlavně na táborech Pecka nebo na Vodách. Můj příběh bude z tábora Pecka, kam jsem jezdil jako účastník 4 roky a letos jsem po třech letech pauzy jel jako vedoucí.
S vedoucováním jsem měl samozřejmě zkušenost, během mé tříleté pauzy jsem dělal praktikanta a později vedoucího na Malém táboře, na který Pecka věkově navazuje. Ale přesto jsem měl s přestupem podobný pocit jako jsem zažil během mého dětského přechodu z Malého tábora na Pecku. Člověku se najednou otevřely dveře nedozírných možností a jak si předtím připadal zkušený, tak byl znovu za to největší ucho (nezkušeně, male). Jízda, která po tomto zážitku vždy nastává, je nepopsatelně úžasná. Člověku se otevřel celý nový svět možností. Důkazem mi je jedna účastnice, které při každé aktivitě zářili oči jako dvě hvězdičky. Pro lepší představu si vybavte dítě v oddělení se sladkostmi, které stále nemůže uvěřit, že je může všechny sníst. Když se dnes dívám zpět, vede mě to k otázce proč. Žádný jiný tábor u mě tenhle zážitek nevyvolal, tak proč byla Pecka jiná. Samozřejmě nechci vše jen idealizovat, i Pecka měla své slabé roky, ale i tak její úroveň nikdy neklesla pod ostatní tábory. Odpověď zdráhavě nacházím v lidech, kteří tam jezdí, ve společenství, které vytvářejí a v hodnotách, které mají. Zdráhám se to pojmenovat hodnotami Ymky, protože mi její hodnoty vždy přišly pouze jako podmnožina hodnot křesťanských, ale pokud bych to společenství musel nějak pojmenovat, pak by to bylo společenství Ducha svatého.
První ze všeho, co mě v Ymce zaujalo, byla moje předchůdkyně v mé pozici, která mě zaučovala. Ačkoli o dost let mladší než já a o dost let mladší než většina lidí na podobných pozicích, velmi jsem obdivoval její schopnosti, přehled a umění práce s lidmi. Mnohé je samozřejmě odvislé od individuality, ale mnohé taky od příležitostí, které člověk ve svém životě již od dětství či vůbec mladého věku dostává. A v tom může YMCA určitě inspirovat.
V létě roku 2018 jsem se společně se 71 Čechy vydala do Norska na Evropský tensingový festival jako součást týmu vedoucích. Před cestou do Norska se konal sedmidenní tábor, na kterém se účastníci naučili písně a tanec, se kterými vystupovali přímo v Norsku. Organizační tým měl za úkol připravit program tábora a hladký průběh norského dobrodružství. Organizací této velké akce jsem získala mnohé – nové zkušenosti, železný odznáček Norska a spoustu nových přátel. A za to všechno jsem neskonale vděčná Ymce a hlavně hlavní organizátorce tábora (Kačence), děkuju.
Jednoho dne roku 2015 měl náš hlavní vedoucí nápad zútulnit si věž, kde jsme často chodili sledovat okolí. Začátky nebyly lehké. Bylo potřeba sehnat dostatek materiálu a hlavně peněz. Když se o tomto náročném projektu dověděli bývalí členové, přidali ruku k dílu a pomohli převážně materiálně. Poté šlo vše hladce. Objevily se však problémy s hnízdícím ptactvem, které jsme museli vyhnat, ale postavili jsme jim budky. Po roce práce bylo vše hotové. Bylo tam vše. Elektřina, stolní hry a dokonce se tam dalo i spát, což jsme několikrát využili. Já i spousta dalších máme nezapomenutelné zážitky z tohoto činu.
Když se zpětně zamyslím, jak vypadaly tensingové zkoušky před třemi lety, kdy se k nám do skupiny přidala celá řádka nových tensingářů ve věku 11 až 13 let, musí říct, že to byly zkoušky dost tiché. Děti si třeba povídaly, ale jen tak ve dvojicích, a dokud jim nebyl přímo udělen úkol, posedávali každý v jiném rohu místnosti.
Proto jsem na ně velice hrdá, kam se za ty roky dokázali posunout. Když třeba vedoucí musí na chvilku odběhnout nebo nestihne přijít včas, „načapá“ je po svém příchodu, jak hrají společně nějakou hru nebo zpívají starou tensingovou píseň.
Zároveň při každozkouškovém kolečku, kdy si povídáme, co se dělo a nějaké novinky, nebo i při zamyšleních, začali aktivně projevovat své názory. Dříve se báli něco říct, styděli se jeden před druhým mluvit a ukázat, co si o tom myslí. Na otázky odpovídali jednoslovně nebo radši vůbec. Dnes už můžeme vést diskuze na různá témata a i když se jich člověk přímo nezeptá, chtějí k tomu něco říct.
Stavění co nejvyšší stavby z novinového papíru a lepenky
Autorka: Kristina Ambrožová, YMCA Praha
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: 6 let a výše Počet hráčů: skupiny po třech až pěti hráčích Potřeby: velké zásoby novinového papíru, pro každé družstvo jedna lepicí páska, stopky Prostředí: ven i dovnitř Zdroj: VOŠ Jabok
Účastníci jsou rozděleni do skupin po třech až pěti hráčích. Každá skupina dostane stejnou zásobu novinového papíru a lepicí pásku. Úkolem každé skupiny je vytvořit co nejvyšší věž za pomoci těchto dvou materiálů za určitý časový úsek (například 10 minut). Záleží na každé skupině, jakou vymyslí taktiku, jakým způsobem rozdělí role a jak je schopná kooperovat a případně taktiku měnit, pokud nefunguje. Po limitu se vyhodnotí, čí věž je nevyšší, a následně můžeme s účastníky diskutovat o tom, jak se během tohoto procesu cítili, co se jim líbilo, nelíbilo, jakou kdo měl roli, a jak působil na ostatní, jak se jim dařilo a nedařilo domlouvat apod.
Neposedný míček
Autorka: Ráchel Jiroutová, YMCA Sever
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: neomezený Počet hráčů: skupiny o stejném počtu Potřeby: míček (např.: tenisový), kroužek, na kterém jsou přivázány provázky (např.: kroužek od záclony) Prostředí: ven (louka)
Na začátku položíme kroužek (ke kterému jsou přivázány provázky) na zem. Na kroužku je položený míček a každý člen skupiny uchopí provázek až na konci. Poté společně napnou šňůrky a snaží se celé zařízení dostat do vzduchu. Úkolem je přenést toto zařízení po zadané trase, tak aby míček nespadl.
Cílem hry je dokázat pracovat v týmu a dosáhnout společného cíle.
Mosty a věže
autorka: Ráchel Jiroutová, YMCA Sever
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: neomezený Počet hráčů: stejně početné skupinky Potřeby: špagety, marshmallowny Prostředí: na ven, do místnosti
Děti rozdělíme podle počtu na stejně početné skupinky. Každé skupince rozdá vedoucí pytlíček špaget a balíček marshmallownů . Děti mají za úkol v určeném čase vytvořit, co nejdelší most/ nejvyšší věž. To vše pouze za pomocí špaget a marshmallownů. Dalším kritériem je stabilita (musí stát bez držení alespoň 10 vteřin). Mohou být i další kritéria jako je originalita, počet použitých špaget…(čím starší děti, tím těžší kritéria) Po vypršení časového limitu vedoucí zhodnotí jednotlivé mosty/ věže podle určených kritérií a vyhlásí vítěze.