Vzpomínám si na první moji výpravu do sklepa pro brambory. Sklep v paneláku plný záhadných zvuků z trubek, a co hůř, plný záhybů a uliček za roh, kde byla tma, dokud jste nenahmatali vypínač. Strašný strach, že světlo, které jste zapnuli, někdo na druhém konci nečekaně zhasne, anebo vás dokonce zamkne. Dnes se tomu mohu smát, protože do sklepa dnes mohu klidně po tmě s jistotou, že se mi nic nestane. Jak je to možné, že přestaneme mít strach? Pro každého člověka je velmi důležité vyměnit strach a nejistotu za důvěru a jistotu, že k nějakému řešení přece vede nějaká cesta, že se mám ještě na co těšit a koho obejmout. Je skvělé, když nám do našich ustrašených chvil vstoupí nějaký dobrý průvodce, který už tím sklepem prošel a má dobrou zkušenost.
Pak si vzpomínám na noční hlídky na táboře, cesty z kina setmělým lesem, hledání naděje a víry, že nezmrznu opuštěný v šumavských hvozdech a mohl bych ze svého seznamu vyjmenovat vlastně slušný seznam strachů, které jsem překonal jen díky tomu, že jsem uvěřil v dobrý konec a neztratil naději. Dobře to dopadne pro toho, kdo má dobrou zkušenost s překonáváním strachu.
V Bibli se praví, že strach má ten, kdo nepoznal lásku. Že je krom strachu ze tmy a ztraceného mobilu či špatné známky ve škole, také strach tak nějak ze všeho neznámého, z druhých, z budoucnosti a o sebe. Bible zná strach z prázdnoty života, ve kterém není láska. Ježíš nás z tohoto strachu vyvádí a přivádí nás k Nebeskému Otci jako k obrovskému zrcadlu, ve kterém se můžeme vidět pravdivě a milovaně.
Strach krade odvahu. Odděluje lidi jednoho od druhého. Strach demoluje vztahy a konkuruje lásce. To je strach, který nám bere. Ale dokáže to jen do té doby, než se v nás probudí láska k tomu, co milujeme více než svou jistotu. Pak už strach nebere, ale jen navádí k tomu co má hodnotu a cenu. Strach nás učí klást si otázku: Jakou to má pro mne cenu, když o to přijdu? Jsou strachy, které mají moc, když jsme malí, a jsou strachy, které nás děsí v dospělosti. Nezbavíme se ho nikdy, ale odvaha je odpověď na strach. Milující lidé se nebojí tak jako sobci. Proto je možná tolik strachu mezi dnešními lidmi, i když se máme nejlíp v lidských dějinách. Boží Syn Ježíš nás učí odvaze žít a projevovat Lásku, kterou jsme přijali a pochopili od Boha. O tom je jeho Evangelium. Dobrá zpráva je, že se nemusíš bát. Jsi v dobrých Otcových rukách. Ježíš nás učí používat lásku proti každému strachu.
Otázky do skupiny: Můžete překonat strach strachem?
Ne… Musíte zatoužit po něčem krásném, co strach rozpustí jako kapka jaru mastnotu… Můžete to zvládnout buď z nenávisti, anebo z lásky. Nenávist oslepuje, ale láska osvobozuje. Odvaha je zkušenost, že to zvládnu i pro příště! To, že to zvládneš příště, je tvoje víra v praxi. Říká se, že odvážným štěstí přeje. Ale také odvážným Bůh žehná za jejich víru, že svět je dobré místo, které stojí za to.
Pamatuj si toto slovo: „Bůh je láska. Láska nezná strach, dokonalá láska strach zahání.“ I. Janova 4,18
My v Ymce bychom se tomu měli také učit. Povídejme si o tom, kdy jsme prožili strach a jak jsme ho nakonec překonali. Jak se stalo, že jsme sebrali sílu?
Byla závěrečná noční hra. Snažili jsme se najít lék pro vyléčení nemocných, kteří ale zároveň pro nás představovali v průběhu hrozbu, a tak jsme se od nich snažily držet dál. Ocitli jsme se tak dvě družiny kluků, většinou malí s nejstaršími, kterým bylo maximálně 14, sami na kopci v lese a zespodu se k nám pomalu jeden takový nemocný přibližoval, když jsme si všimli, že tam není sám. Kousek od něho byl jeden malý klučina, který byl tento rok poprvé na táboře, takže spolu se zbytkem jeho vrstevníků bral tu hru smrtelně vážně. Jak se tak k nám snažil dostat a zároveň uniknout nemocnému, starší z družinek přemýšleli, co udělají. Nechtěli kazit kouzlo hry odkrýváním vedoucího… Když v ten okamžik prořízl klid nočního lesa bojový pokřik a někdo ze skupiny se řítil z kopce na pomoc kamarádovi v nesnázích. Ani ne o rok starší než člen jeho družinky dole pod kopcem kličkoval mezi stromy, aby se k nim dostal co nejdříve, sundávajíce si při tom čelovku z hlavy a roztáčeje ji nad hlavou se připravoval k úderu a křičel: „JDU TI NA POMOOOC!!“
První ze všeho, co mě v Ymce zaujalo, byla moje předchůdkyně v mé pozici, která mě zaučovala. Ačkoli o dost let mladší než já a o dost let mladší než většina lidí na podobných pozicích, velmi jsem obdivoval její schopnosti, přehled a umění práce s lidmi. Mnohé je samozřejmě odvislé od individuality, ale mnohé taky od příležitostí, které člověk ve svém životě již od dětství či vůbec mladého věku dostává. A v tom může YMCA určitě inspirovat.
Už jako malý jsem chtěl hrát na bicí. A když jsem přijel na můj první tensingový tábor TSCZ
Na hraně v roce 2017, tak se mi podařilo asi po druhé v životě sednout si za bicí a úplně poprvé si zkusit základní rytmus s někým, kdo umí hrát. Poté jsem se začal zajímat o bicí i na zkouškách Ten Singu a postupně jsem se naučil jak je stavět, tak na ně trochu hrát. Od té doby jsem si na bicí zahrál, jakmile jsem měl příležitost. A pak jsem k Vánocům dostal od tety své první paličky. Šel jsem je hned vyzkoušet do tensingové zkušebny. Ale chtěl jsem hrát pořád víc. Pak mě napadlo, že když už nemám bicí ani nic, kde abych mohl víc cvičit, tak bych mohl jen tak prostě bouchat do vzduchu:-). A tak začala moje “závislost” na bouchání do vzduchu… Naštěstí už brzy budu mít bicí doma ve zkušebně, tak to bude dobré. A ty bicí se mi podařilo vypůjčit také za pomoci Ymky. Navíc se o nás i o náš Ten Sing YMCA hezky stará. Tak doufám, že nám takovéto hezké vztahy a vzpomínky vydrží.:-)
To vše se stalo za pomoci Ymky a kdyby nebyla, tak bych pouze dál doma znuděně a smutně hrál na kytaru s videy z Youtubu:-) Tak dííík, Ymko!!! 🙂
Začínalo léto a my se chystali na další tábor. Upravovaly se poslední detaily a všichni jsme se těšili na den, kdy jsme měli vyrazit. Tento tábor byl pro mě tak nějak na „lepší vlně.“ A to proto, že tentokrát se mnou jela moje malá čtyřnohá láska. Jmenuje se Jenny. Je to malý roztomilý westík a děti od nás z Ymky si ji zamilovaly. Když už jsme byli všichni pohromadě, vyrazili jsme na vlak a k tábořišti, které máme u Spálova. „Další tábor se super lidmi, konečně!“ říkali všichni. S nadšením jsem souhlasila a Jenny na souhlas radostně štěkala.
Vše bylo tak, jak má být. Táborníci byli spokojení a hry, které jsme jim připravili, se jim líbily. Cenila jsem si i toho, že se svým čtyřnohým mazlíčkem trávím tolik radostného času. Pomáhala nám zahánět zlé sny a bubáky, když spokojeně chrupkala u mě ve spacáku a bránila naše tee-pee před vymyšlenými stvůrami našich nejmladších táborníků. Uběhla půlka tábora a nebyl by to správný tábor, kdyby se neobjevila nějaká neshoda. Jeden vedoucí, říkejme mu třeba David, byl najednou proti všemu, co se dělo. Když nebylo něco podle jeho plánu, tak hned bylo zle. I děti cítily, že něco není v pořádku, a tak bylo na místě, aby naše čtyřnohá tábornice dávala pozor nejen na bubáky. A taky že ano. Jenny se tak stala naším táborovým obráncem a maskotem. David měl dále svoji hlavu, ale my si dokázali užít tábor i tak a to veselé čmuchání u táborové kuchyně a hledání myšek nám v tom pomáhalo. Díky tomu jsem si uvědomila, že společně s přáteli můžeme vše překonat a taky, že naši mazlíčci jsou v našem životě velmi důležití.
David už s námi nekomunikuje a nespolupracuje, ale my jsme teď silnější a odolnější a taky připravení na další tábory a akce. Jenny se taky už nemůže dočkat na volnou přírodu a na naše táborníky. Tuto událost už vnímám jako zajímavou zkušenost a jsem díky tomu připravená na nové výzvy. A to i s tím malým chlupáčem, který tu leží vedle mě a prohlíží si můj příběh, jakoby uměla číst. Teď je to už druhým rokem, co s námi Jenny je na táboře a všichni jsou jako kouzlem veselejší.
V rámci táborové hry: Našemu lovišti hrozila zkáza, jelikož jej měly protnout koleje i s vlakovou stanicí. V reakci na to jsme se s dětmi rozdělili do skupin, každá měla situaci řešit odlišným způsobem. Naše skupina byla bojová, vydali jsme se na výpravu proti dělníkům. Přiblížili jsme se k jejich osadě, a jelikož jsme viděli, že jejich mnoho, zvolili jsme lest: zatímco jsme na oko zaútočili a vylákali tak dělníky, část našich bojovníků zajala dceru guvernéra, jejich šéfa, a díky tomu jsme mohli vyjednávat. Naši bojovníci bojovali statečně a plán vyšel skvěle, zajali jsme dceru guvernéra. Pro děti byl celý dvoudenní výlet velmi náročný, ale zvládli jej s přehledem – jak fyzicky, tak následné vyjednávání, které bylo náročné psychicky. Zpátky ke kmeni jsme se vrátili s vítězným pokřikem a v táboře jsme byli za hrdiny.
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: 9 let a výše Počet hráčů: neomezený Potřeby: vyvýšené místo nebo pódium Prostředí: ven i dovnitř Zdroj: Synergy Group (Olde Vechte, Ommen, Nizozemí)
Zadání je velice jednoduché. Každý účastník dostane za úkol připravit si jakékoli vystoupení na 1 minutu pro všechny ostatní zúčastněné. Fantazii se meze nekladou – může to být herecké vystoupení, zpěv, kouzlo, malování nebo cokoli dalšího. Zadání je schválně velmi otevřené, aby měli účastníci maximální prostor prezentovat se naprosto, jak chtějí. Musí toho být však účastni vždy oni sami (jenom pustit video nebo písničku není možné). Hrou cvičíme práci s trémou, se sebeprosazením se, se schopností převzít iniciativu.
Za hlasem flétny
autorka: Ráchel Jiroutová, YMCA Sever
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: 6 až 15 let Počet hráčů: neomezený Potřeby: hudební nástroje a hudební um Prostředí: ven (noční krajina)
Pravidla jsou jednoduchá – vedoucí po (nejlépe předem) připravené trase vždy popoběhne kus cesty před družstvem, v dostatečné vzdálenosti se zastaví a zahraje něco na flétnu. Než se družstvo stačí přiblížit, přestane hrát a zase o kus dál opět zahraje na flétnu, atd. až dojdou na předem určené místo. Je dobré pouze děti vzbudit a říct jim co nejméně. Variace je ta, že se vícero vedoucích rozmístí po krajině – jeden hraje na flétnu, druhý na bubny, třetí např. na housle, další zpívá, … prostě tajemné melodie v noční (nejlépe mlžné) krajině. Jednotliví muzikanti začnou samozřejmě hrát až ve chvíli, kdy přestal hrát vedoucí před nimi, aby se zvuky nepřekrývaly. Čím méně dětí ve skupině, tím lepší prožitek. Skupiny pak jdou od vedoucího k vedoucímu – vedoucí však vždy musí včas přestat a zalézt, aby nebyl vůbec spatřen! Jinak hra ztrácí kouzlo. Skupina však nesmí ztratit zvuk flétny, který je má dovést na určené místo.