Nepřijde vám to slovo divné? Co to je: aktivnost? Zkusme třeba následující odpovědi. Protiklad pasivního postoje. Schopnost vidět a konat. Vnímat a reagovat. Každý den v sobě probouzet chuť být k užitku.
V tom je řečeno mnohé a vlastně by to mohlo stačit a úvaha by mohla být u svého konce. Jenže je to tak snadné? Je snadné si každý den říkat: čím mohu dnes přispět k obecnému blahu? Na co nesmím zapomenout, koho nesmím přehlédnout, abych si při večerní rekapitulaci dne mohl říci: Dnešní den jsem nepromarnil? A ještě dál: jistě, dělám to pro druhé a pro své okolí, ale také pro sebe. Nechci zakrnět, být zalezlý a čekat, jak se věci vyvinou.
Přiznám se, že někdy mám problém s módním používáním některých slov a slovních obratů. Takovými příklady jsou pro mne výrazy „pozitivní myšlení“ nebo „efektivní komunikace“. A ještě větší problém vidím v tom, že např. zmíněnému pozitivnímu myšlení se lze naučit, když si přečteme příslušnou příručku nebo navštívíme kurz známého motivátora a kouče.
Podobně to vidím i u aktivnosti. Dá se jí naučit? Dá se z toho „udělat“ zvyk? Moje odpověď zní: ano i ne. Přijde na to, jak k tomu přistoupíme. A jaká je naše motivace, co nás pohání. Být aktivní – spíše než praktikovat aktivnost – vyžaduje určité vnitřní nastavení. A vědomí svého vlastního poslání. Uvědomit si, že jsem dostal mnohé dary: talenty, schopnosti, rodinu, život v relativním blahobytu, i ten pro starší generace zprofanovaný mír. A to není samozřejmé, i když to tak na první pohled může připadat. Pravda, někomu to tak připadá i na stopadesátý pohled.
Řeknete si: jistě, to je přece křesťanům vlastní. A také mnohým nekřesťanům, vidíme to všude kolem na dobrých příkladech péče o obec a bližní. Jenže ti všichni – křesťané i nekřesťané – k tomu musí dorůst. To chce čas a vytrvalost.
Jako křesťané jsme povoláni měnit svět podle Boží vůle. Nemusí to být vždy velké úkoly, stačí i maličkost. Při vědomí vlastního obdarování nebude pak zatěžko být aktivní, vidět a konat, vnímat a reagovat, být k užitku.
Když jsem poprvé balila krosnu na týdenní táborové dobrodružství do Bítýšky, nikdy mě nenapadlo, že právě na tomto táboře pro děti s postižením najdu smysl svého „dobrovolnického a dobrosrdečného“ já. Když jsem poprvé balila krosnu, soustředila jsem se hlavně na sebe a své pohodlí. Mám dost oblečení, aby mi nebyla zima? Bude tam dost jídla? … aby nestrádal můj mlsný jazýček. Co na mě asi budou říkat ostatní vedoucí? Jaký asi bude kolektiv? Zapadnu do něj? Nebude mi třeba smutno? Je příjemné s odstupem času pozorovat, jak se mé obavy i myšlenky od mého egocentrického „já“ přesunuly směrem k druhým a zvláště k dětem. Když jsem balila krosnu na tábor tyto prázdniny, směřovaly všechny mé myšlenky k dětem a ostatním vedoucím… Bude se jim letos tábor líbit? Co asi řeknou na připravený program? Budou se radovat, usmívat a opětovat nadšení? Otevře tábor novým dobrovolníkům oči i srdce stejně jako mně? Šimrání u srdce a hrdost, to je to, co si dnes balím do krosny. Touha pomáhat druhým, přinášet radost, být pro někoho užitečná, být někým uznávaná i milována. To vše už deset let přináší do mého života YMCA a tábor pro zrakově postižené děti. YMCA Brno tento projekt už několik let organizuje, podporuje a posouvá vpřed. Projekt se zaměřuje nejen na děti a mládež s těžkým postižením zraku, ale také nabízí zejména mladým lidem coby dobrovolníkům možnost objevovat nové lidské hodnoty a cesty k poznání. Boření mýtů a předsudků, překonávání vlastních hranic a objevování vlastních priorit a možností. To vše je pro mě dobrovolničení na táboře pro zrakově postižené.
Vzhledem k tomu, že v YMCA teprve začínám, nemám příběh „v Ymce“, ale spíš, jak jsem se dostal „k Ymce“. Loni mě kamarád pozval na chatu Lužické sedmičky, kde jsem se seznámil manželi, kteří Lužickou sedmičku organizují. Rozhodl jsem se si Lužickou sedmičku zkusit (téměř 100 km dlouhý pochod přes 7 vrcholů Lužických hor za 1 den). Oslovilo mě, jak při organizování akcí fungují jako celá rodina. Sám se podílím na organizaci různých víkendovek a táborů pro děti a mládež. Přál bych si věnovat se těmto věcem dál, až dostuduji i se svou budoucí rodinou. Služba těchto manželů i jejich rodiny je pro mě i určitou inspirací a vzorem, jak může takováto služba YMCA dobře fungovat. Jakými způsoby budovat vztahy s lidmi okolo sebe a příležitostmi svědčit o Kristu. Takže jsem teď velmi nadšený, že jsem byl přizván k tomu, abych se zapojil do spolupráce a aktivit s nimi.
Začínalo léto a my se chystali na další tábor. Upravovaly se poslední detaily a všichni jsme se těšili na den, kdy jsme měli vyrazit. Tento tábor byl pro mě tak nějak na „lepší vlně.“ A to proto, že tentokrát se mnou jela moje malá čtyřnohá láska. Jmenuje se Jenny. Je to malý roztomilý westík a děti od nás z Ymky si ji zamilovaly. Když už jsme byli všichni pohromadě, vyrazili jsme na vlak a k tábořišti, které máme u Spálova. „Další tábor se super lidmi, konečně!“ říkali všichni. S nadšením jsem souhlasila a Jenny na souhlas radostně štěkala.
Vše bylo tak, jak má být. Táborníci byli spokojení a hry, které jsme jim připravili, se jim líbily. Cenila jsem si i toho, že se svým čtyřnohým mazlíčkem trávím tolik radostného času. Pomáhala nám zahánět zlé sny a bubáky, když spokojeně chrupkala u mě ve spacáku a bránila naše tee-pee před vymyšlenými stvůrami našich nejmladších táborníků. Uběhla půlka tábora a nebyl by to správný tábor, kdyby se neobjevila nějaká neshoda. Jeden vedoucí, říkejme mu třeba David, byl najednou proti všemu, co se dělo. Když nebylo něco podle jeho plánu, tak hned bylo zle. I děti cítily, že něco není v pořádku, a tak bylo na místě, aby naše čtyřnohá tábornice dávala pozor nejen na bubáky. A taky že ano. Jenny se tak stala naším táborovým obráncem a maskotem. David měl dále svoji hlavu, ale my si dokázali užít tábor i tak a to veselé čmuchání u táborové kuchyně a hledání myšek nám v tom pomáhalo. Díky tomu jsem si uvědomila, že společně s přáteli můžeme vše překonat a taky, že naši mazlíčci jsou v našem životě velmi důležití.
David už s námi nekomunikuje a nespolupracuje, ale my jsme teď silnější a odolnější a taky připravení na další tábory a akce. Jenny se taky už nemůže dočkat na volnou přírodu a na naše táborníky. Tuto událost už vnímám jako zajímavou zkušenost a jsem díky tomu připravená na nové výzvy. A to i s tím malým chlupáčem, který tu leží vedle mě a prohlíží si můj příběh, jakoby uměla číst. Teď je to už druhým rokem, co s námi Jenny je na táboře a všichni jsou jako kouzlem veselejší.
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: 11 a výše Počet účastníků: 9 a více Potřeby: 0 Prostředí: dovnitř i ven
Hráči se rozdělí do alespoň tří skupin a řekne se jim námět nějakého příběhu. Lidé ve skupině se musí dohodnout na tom, jak bude dál příběh pokračovat, přednesou svůj návrh ostatním a musí zdůvodnit své pokračování. Potom všichni hlasují o nejlepším pokračování a tím příběh pokračuje a skupiny vymýšlejí znovu další pokračování a hra pokračuje stejně dokud se neřekne, že je poslední kolo, kdy se má příběh zakončit.
Trojúhleníková honěná
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin Věk: 5 let a výše Počet hráčů: neomezený Potřeby: – Prostředí: ven i dovnitř Zdroj: L. Pinchbecková, Hry trochu jinak, Samuel 2007
Rozdělte skupinu do družstev po čtyřech. Tři hráči se chytnou za ruce a utvoří tak trojúhelník, čtvrtý stojí mimo něj.
V každém trojúhelníku vybereme jednoho hráče jako „terč“. Hráč stojící venku se musí snažit terč zasáhnout, ostatní se ho snaží chránit tak, že se otáčejí dokola a různě se pohybují. Pořád se přitom musí držet za ruce. Je-li terč zasažen, vymění si místo s tím, kdo stál mimo trojúhelník, a vybereme nový terč.
Reflexe
Úkolem trojúhelníků bylo chránit svoje hráče, kteří sloužili jako terče. Bible nám říká, že máme zvlášť pečovat o zranitelné členy rodiny – církve. Viz 1. Korintským 12,22-23. Kdo by to mohl být? (Staří lidé, lidé s chatrným zdravím, děti, lidé trpící problémy…) Co by je mohlo zasáhnout? (pocit osamělosti, deprese, nemoc, to, že ve svém životě neznají Ježíše…) Jak je můžeme chránit? (když jim společně pomáháme, každý svým dílem – modlitba, návštěvy, péče, sdílení, povzbuzování…)