Odpovědnost za rozvoj
Odvaha přijímat a využívat všechny impulzy života k neustálému rozvoji sebe sama.
Aktivity
Povolání
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Kartičky s různými profesemi
Prostředí: ven i uvnitř
Zdroj: https://www.hranostaj.cz/hra445
Pořadatel si připraví kartičky s různými povoláními, jaké jen lidé vykonávají (nebo si vytiskne přílohu této hry a rozstříhá ji). Každý ve skupině hráčů dostane jednu nebo i víc kartiček.
Úkolem hráčů je zamyslet se nad tím, jak by mohli ve své současné situaci, do které je uvádí jejich kartička, svědčit o Kristu. (Hraje-li se s nevěřícími, bude možná lepší tato verze: zamyslet se nad tím, jak by mohli být prospěšní druhým, konat dobré skutky atd.)
Posláním této hry je vyvolat všeobecnou diskuzi – třeba nad každou kartičkou, kdy zahajuje majitel karty a ostatní se přidávají (berte to třeba formou brainstormingu) – o tom, jestli vůbec existuje situace, která by zabraňovala rozvoji dobrého v nás; případně o příčinách, které by měly za následek krajní vyhrocení situace jednotlivce i skupiny.
Na konci by se měly řečené názory sumarizovat, v průběhu i korigovat.
Sudičky
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Papíry s vytištěnými sudičkami, psací potřeby
Prostředí: uvnitř
Zdroj: S. Hermochová, J. Vaňková, Hry pro rozvoj skupinové spolupráce, Portál 2014
Připomeneme pohádku, kde figurují dobré a zlé sudičky. Každý si představí, že i on má dobré a zlé sudičky, a ke každé sudičce na obrázku napíše, v čem jemu konkrétně život komplikuje a v čem vylepšuje.
Cíl:
Ve skupinách, kde dochází k inkluzi (jakéhokoliv postižení, handicapu apod.) je dobré si uvědomit, že každý v životě s něčím bojuje a překonává nespravedlivě ztížené podmínky. Pouze o tom často dostatečně nekomunikujeme.
Při reflexi poukážeme na to, že je jedno, že by druzí s našimi zlými sudičkami klidně žili v pohodě, důležité je umět přijmout to, čím se nám život nezaviněně komplikuje, a hrát s kartami, které máme. Zdůrazníme, že i v pohádce se ukázala cesta, jak se můžeme se zlými sudičkami vypořádat. Můžeme rovněž dobrým sudičkám poděkovat za to, co v životě vnímáme jako pozitivní.
Uvedené aktivity pomáhají dětem rozvíjet silné stránky jejich povahy, učí je empatii a připravují je na umění nést odpovědnost za vlastní chování. Je to způsob přípravy pro budoucí uplatnění v životě a později na trhu práce.