Globální vnímání světa
Existence života je závislá na souhře řady skutečností. Bez znalosti souvislostí, astronomických, fyzikálních, chemických, biologických, společenských mu pouze ubližujeme.
Aktivity
Povídání o zeměkouli
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 3 – 12 let
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: globus nebo mapa světa, různé obrázky ze všech kontinentů
Prostředí: uvnitř i ven
Zdroj: D. J. H. Čermáková, Ty + Já = kamarádi : hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu, Praha ISV 2000
Spolu s dětmi si povídáme o tom, jak se jmenuje naše planeta, jak vypadá, když se na ní dívá někdo z velké dálky, třeba z Měsíce. Můžeme použít i glóbus. Níže jsou uvedeny věty, které dětem čteme. Je vhodné, můžeme-li s dětmi některé věci vyjádřit i pohybově, například tím, že na podlahu nakreslíme křídou velký kruh, který představuje zeměkouli, děti po ní cestují a navštívená místa charakterizují pouze mimicky.
Charakteristik míst:
Severní pól: Je tam pořád zima (děti se choulí, mohou pohybově vyjadřovat to, co dělají, když fouká vítr, je mráz, co dělají v zimě). Vhodné je doplnit pohybové aktivity obrázkem zimy, ledního medvěda, fujavice. Na severním pólu moc lidí nebydlí…
Evropa: Dětem ukážeme obrázky střídajícího se počasí, naše jaro, léto, podzim. Vyprávíme si s dětmi o hrách a aktivitách, které jsme zvyklí dělat v různých obdobích (na podzim pouštění draků, v zimě sáňkování, na jaře velikonoční tradice atd.). Můžeme zmínit i země, které v Evropě jsou, zvláště pokud je některé děti navštívily.
Asie: ukážeme dětem fotografie z časopisů (nejvyšší hory světa, krásy přírody odlišné od naší, kulturní zajímavosti, tradice). Můžeme zmínit jména některých asijských zemí.
Severní Amerika: Tam se potkávají a žijí spolu lidé z celého světa, je to země mnoha kultur. Počasí se tu také střídá. Lidé mluví mnoha jazyky. Žijí tu i Indiáni (příležitost zmínit některé indiánský zvyk, které děti znají z filmů či o nich slyšely).
Jižní Amerika: Jsou tu pralesy plné zvláštních zvířat i ptáků. I zde žijí Indiáni.
Austrálie: Je od nás hodně daleko. Ale kdo by neznal klokana? Jak skáče klokan? Kde nosí klokaní maminka svoje děti? Znají všichni pštrosa? Vědí děti, že pštrosi mají největší vejce ze všech ptáků? A kdo zná medvídka koalu? A kdo zná ptakopyska?
Afrika: Tam je hodně teplo. S dětmi pohybově znázorníme, co děláme a jaké je to, když nám je hodně teplo, horko. Jsme opálení? A do hněda? Nebo až do černa? Proč jsou Afričané tak opálení? Můžeme ukázat dětem obrázky zvířat, která sice známe, ale u nás nežijí volně. Zato v Africe bychom je našli: slon (povídáme si s dětmi, co dělá, jaké má znaky), lev (je šelma, král zvířat, jak řve?) hroch, nosorožec, zebry… atd.
Jižní pól: Tam člověk obvykle nebydlí. Aktivity s dětmi jsou podobné jako v případě pólu severního. Viděly už děti tučňáky? Umí ukázat, jak se kolébají a štěbetají?
Oceány: Kdo žije v mořích? Samé ryby, mnoho druhů, velké, obrovské, malinkaté, spousta živočichů. Každý druh je jiný. I my lidé jsme růžní. Žijeme spolu na Zemi.
Jak nás vidí ostatní?
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: papíry, nůžky a psací potřeby
Prostředí: uvnitř
Zdroj: B. Tollarová a kol., Jsme lidé jedné Země, Portál 2013
Třídu rozdělíme na skupiny po čtyřech, každá skupina si vylosuje kartu jedné země – Afghánistán, Bělorusko, Čečensko, DR Kongo, Ukrajina, Vietnam. Je vhodné zařadit i jiné země jako Velkou Británii, USA, Indii, Čínu, Francii… Skupina pak vše, co o své vylosované zemi ví, nebo co se domnívá vědět, zapisuje na papír (brainstorming). Ze svého seznamu pak vybere aspoň sedm údajů (vystihujících uvedenou zemi) a zapíše je na nastříhané proužky papíru bez názvu země. Učitel zapíše na proužky papíru dojmy nebo názory cizinců, jaké asi mají, když přijdou do České republiky.
Proužky s údaji o zemi se umístí na nástěnku, skupina určí mluvčího, který přečte údaje o zemi. Ostatní skupiny na papír napíšou, o kterou zemi se asi jedná. Závěrem učitel uděluje body za správný odhad země. Skupina s nejvyšším počtem bodů vyhrává.