Demokracie
Nejde jen o politické zřízení, ale i o formu mezilidského vztahu, aby mohl být slyšet můj hlas, musím dát prostor k vyjádření i druhému.
Aktivity
Svět bez pravidel
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 3 roky a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: –
Prostředí: uvnitř
Zdroj: E. Lisá, Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ, Portál 2010
Na začátku si se žáky povídáme o tom, jak různá pravidla usměrňují náš život a kde všude se s nimi setkáváme. Dále pak mají za úkol uvádět jen běžné a známé předpisy, s nimiž se často setkávají, například pravidla silničního provozu. V druhé fázi sehrajeme krátkou scénku „Svět bez pravidel“. Zavoláme si před tabuli dva žáky – dobrovolníky. Scénka může vypadat například takto: „Tak Honzo a Majko, teď ohodnotím vaši odpověď z matematiky. Oba jste se dnes snažili. Honzo, ty máš dnes krásné tričko, tobě dám jedničku. Majko, tvůj účes se mi nelíbí, tak to bude pětka.“
Pokračujeme hraním dalších scének z různých prostředí, aby se postupně vystřídalo více žáků, například:
- Pokladní v obchodě: „1 kg jablek – tak vy zaplatíte 30Kč, a vy za kilo stejných jablek 45Kč…“
- Policista na ulici: „Dnes mám špatnou náladu, tak jsem se rozhodl dát pokutu každému, kdo se tváří šťastně a usmívá se…“
- Řidič autobusu: „Tebe dnes vezmu, tebe ale ne, protože jsem se rozhodl vozit jen děvčata…“
- Matka: „Dnes je čtvrtek, a proto jsem se rozhodla, že tvůj bratr se může dívat na televizi, a ty ne…“
Diskuze
V diskuzi dáváme žákům například tyto otázky: „Jak jste se cítili, když jste zažili podobnou situaci?“ – „Bylo vám to nepříjemné, chtěli jste se bránit, zdálo se vám to nespravedlivé?“ – „ Co jste chtěli udělat, jak jste reagovali?“ – „Jak by vypadal takový svět, ve kterém by si každý určoval svá pravidla?“
Hlásná trouba
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: kartičky, na nichž je napsáno libovolné téma (např. můj oblíbený film/ má oblíbená kniha/ jak vypadá můj pes/ co jsem dělal včera…)
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: E. Lisá, Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ, Portál 2010
Vybereme dva výřečné žáky, každý z nich si vylosuje jednu kartičku s tématem. Jejich úkolem bude jednu minutu vyprávět o určeném tématu tak, aby se nedali vyrušit vyprávěním druhého žáka. Zastavíme je až tehdy, když jeden z nich přestane vyprávět. Pak se jich zeptáme, o čem mluvil ten druhý.
Reflexe:
Pokládáme otázky typu: Jaký jste měli pocit při vyprávění, když vás rušil projev toho druhého? Podařilo se vám nechat se vyrušit spolužákem? Jak jste se přitom oba cítili? Jaký pocit měli z tohoto rozhovoru spolužáci? Porozuměli jste něčemu a zapamatovali jste si to? Jak by to vypadalo, kdyby všichni jenom mluvili a nikdo neposlouchal?