Sociální cítění
Ochota pomoci slabšímu je lékem proti sobectví a prohlubuje tak naše lidství. (Miluj bližního jako sebe samého.)
Aktivity
Lék na AIDS
Autorka: Kateřina Šimková, YMCA Praha
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 12 a výše
Počet účastníků: 6 a výše
Potřeby: vytisknuté tabulky viz příloha, psací potřeby
Prostředí: dovnitř i ven
Zdroj: akce Dobro a Zlo, také http://www. hranostaj.cz
Zvolte nejvhodnějšího kandidáta na lék, když nemáte kompletní informace. Účastníci se rozdělí do skupin nejméně po třech. Na počtu skupin nezáleží, neb skupiny proti sobě nesoutěží. Každá skupina dostane prázdnou tabulku, která je v příloze. V ní je několik různých osob a několik kategorií či vlastností, které tyto osoby mají. Organizátor, jako jediný, má tabulku s kompletními informacemi a přesnými údaji o každé osobě.
Skupiny jsou postaveny do situace, kdy mají „zázračný“ lék na AIDS, ale mohou zachránit pouze jednu osobu. Úkolem skupin je rozhodnout se a vybrat jednu osobu z nabídky v tabulce, která získá lék a které tak bude zachráněn život. Potíž je v tom, že z počátku o osobách hráči nic neví, mají možnost vyžádat si od organizátora pouze 23 informací (buněk tabulky) z celkových 30. Informace se nesmí mezi sebou vyměňovat.
Na základě těchto informací musí skupina zvolit nejvhodnějšího kandidáta na vakcínu – „zázračný lék“. Rozhodnutí musí následně obhájit a také sdělit, proč nevolila jiné osoby. Žádná správná odpověď není.
K této hře je NEZBYTNÝ feedback (zpětná vazba), popovídat si o tom společně a vyslechnout názory jiných.
Přílohy:
Lék_na_AIDS_prázdný list pro hráče
Lék na AIDS_2_plný list pro organizátora
Přechod řeky
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 5 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: Žíněnky poskládané do dlouhého pruhu, pro každého žáka karta označující zakázaný způsob překonání – přeškrtnuté ruce nebo přeškrtnuté nohy
Prostředí: uvnitř i ven
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Vysvětlíme žákům, že pruh žíněnek přestavuje řeku. Tu musejí všichni překonat, ale různými způsoby. Každý žák dostane kartu, na níž je znázorněno, kterou končetinou se nesmí dotknout řeky – část třídy se nesmí dotknout vody nohama, část do ní nesmí ponořit ruce. Učitel vyzve žáky, aby navrhli, jakým způsobem se mohou všichni dostat přes řeku. Žáci si své nápady mohou vyzkoušet. Až žáci pochopí, že bude nutné, aby si při překonávání řeky vzájemně pomáhali, necháme určitý čas na promýšlení řešení. Připomeneme pouze, že úspěšný pokus spočívá v tom, když se bezpečně přes řeku dostanou všichni.