Empatie
Obsahuje ochotu naslouchat, vystoupit ze sebe sama, podívat se na věc očima druhého, ale zároveň udržení si hranic či míry, kde je to třeba.
Úvaha
Filip Gröschl, YMCA DAP
Původ tohoto slova lze vystopovat až ke starému řeckému empatheia, což vyjadřuje jistou fyzickou příchylnost, anebo chcete-li emoci, až touhu. Může znamenat cokoliv od zájmu o názory druhých až po touhu pomáhat a chránit.
Každopádně nám tato schopnost naslouchat nejen hovoru, ale i vnitřním touhám a pohnutkám ostatních pomáhá nalézat v dialogu s ostatními mnohdy nečekaně účinná řešení ku prospěchu všech zúčastněných. Konečně, jak se vám jedná s lidmi, kteří mají pochopení pro to, když občas zkrátka nemáte svůj den a oni si to přesto neberou osobně a nezlomí nad vámi hůl?
Aktivity
Rozvoj schopnosti vcítit se do druhých pomocí vyprávění příběhů
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: papíry, nůžky, tužky a pastelky
Prostředí: uvnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
V první, přípravné části si žáci i učitel navrhnou a vyrobí své osobní logo, totem nebo symbol. Na stěnu místnosti každý připevní velkou variantu svého symbolu. K dispozici musí mít ještě několik svých symbolů v malém provedení. Všichni si připraví příběh o člověku nebo události, která změnila nebo podstatně ovlivnila jejich život, případně která v nich zanechala hluboký dojem.
V následujících blocích se třída sesedne do kruhu. Vylosovaný vypravěč položí hromádku svých symbolů do středu kruhu a začne vyprávět svůj příběh. Pokud si některý z posluchačů uvědomí svou spojitost s nějakým momentem příběhu, vezme si tiše od vypravěče symbol (někdo potřebuje vyslechnout příběh celý, než se k němu bude vyjadřovat). Po vyprávění popíšou ti, kteří si od vypravěče vzali symbol, co je s vyslechnutým příběhem spojuje. Nakonec tito posluchači přilepí značky vypravěče na svůj vlastní symbol visící na stěně místnosti.
Poznámka
Tato hra rozvíjí schopnost empatie mezi spolužáky. Viditelné vyjádření souvislosti s příběhem druhého pomáhá skupině rozeznat společné rysy a prvky v jejich životních zkušenostech a pocitech. Tím, jak žákům na jejich vlastním znaku přibývá symbolů, zřetelněji si uvědomují, kolik toho mají s ostatními společného. Vyprávění příběhu tak posiluje sebevědomí, upevňuje vztahy ve skupině a celkově ji posiluje.
Sochy
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: –
Prostředí: uvnitř i ven
Zdroj: S. Hermochová, J. Vaňková, Hry pro rozvoj skupinové spolupráce, Portál 2014
Členové skupiny vytvoří dvojice. Jeden člen dvojice se zcela uvolní, zavře oči. Druhý ho „formuje“ do podoby sochy. Během dění není dovoleno hovořit. Pak si hráči role vymění. Případná varianta – ten kdo „sochu“ tvoří, ji reguluje pouze slovy.
Reflexe
Jak se „sochař“ dotýká modelu – váhavě, opatrně, úzkostlivě, sebejistě, hrubě? Je „sochař“ schopný svému modelu zřetelně sdělit, co od něho očekává? Je „model“ schopný chápat přání „sochaře“? Jaké potíže vznikají při omezení pouze na jedno komunikační médium?
Jak se cítí „socha“, pokud má jinou představu o své podobě? Jak se cítí „sochař“, když se mu nedaří realizovat vlastní představu?