Hospodaření s časem
Čas plyne všem stejně, den nás všech má 24 hodin a je pouze na nás, k čemu je využijeme.
Aktivity
Hra na židlích
Autorka: Kateřina Šimková, YMCA Praha
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 11 a výše
Počet účastníků: 10 a více
Potřeby: židle/bez židlí
Prostředí: dovnitř/ven
Všichni si stoupnou na židle, které jsou v kruhu. Vedoucí aktivity pak vždy zavelí kritérium, podle kterého se mají seřadit – např. podle věku, abecedně dle jména, podle měsíce narození. Ztíženou verzí může být, že zadání mají provést bez mluvení nebo v předem určeném časovém limitu. Když skupina hromadně uváží, že úkol splnili, každý postupně řekne nahlas své jméno/datum narození nebo jiný údaj, dle kterého se hráči řadili, a celá skupina navzájem kontroluje, zda se seřadili správně. Tato hra lze hrát i bez židlí, v takovém případě se většinou hraje bez mluvení. Hra je vhodná na seznamování pro skupinu, kde se lidé navzájem neznají.
Cizí agent
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: tužka, papír, hodinky, orientační mapa okolí, pomůcky dle zvolených úkolů
Prostředí: ven
Zdroj: https://www.hranostaj.cz/hra1361
Hru lze začít nastíněním scény s tajemnými agenty při předávání tajné zprávy. … Můžete také motivaci pojmout jako přednášku o světových špionážních organizacích (CIC, CIA, MOSSAD …).
Realizace hry:
Rozdělte hráče losem do dvou skupin s tím, že v každé skupině je nutné při losování tajně označit dublera, který bude v průběhu hry tajně pomáhat druhému družstvu. Všichni tedy vědí, že v každém družstvu je dubler, ale netuší, kdo jím je.
Úkolem dublera je tedy pomáhat maximální měrou svému družstvu, ale nenechat se odhalit.
Vlastní popis závodu:
Obě družstva současně vystartují po vyznačené trati proti sobě. Na trati jsou vyznačená místa, kde se družstva musí zastavit a plní zadané úkoly. Ty mohou být recesního charakteru, kvízové otázky z válečných dějin, sportovní úkoly a podobně. Správnost plněných úkolů kontroluje přítomný instruktor. Nezasahuje však do činnosti družstva. Družstvo postupuje dále po trati, až když splní konkrétní úkol. Pokud úkol nesplní, dostává bodovou penalizaci. Dubler se snaží zpomalit rychlost postupu družstva a předat svým spolubojovníkům řešení úloh, aby ušetřili čas, apod. Okruh by měl být dlouhý max. 4 – 5 km, v členitém terénu. Je vhodné závod orámovat časovým limitem pro návrat družstev zpět. Jestliže družstvo dorazí do cíle před stanoveným limitem, obdrží za každou sekundu před limitem jeden kladný bod. Za každou sekundu po limitu bod ztrácí.
Odhalení dublera:
V okamžiku, kdy jsou obě družstva v cíli, vyhlásí režisér hry možnost určení dublera. Družstvo má možnost získat výraznou bonifikaci a tím i šanci strhnout vítězství v závěru na svou stranu. Při označení nesprávného dublera se družstvu naopak odečítají body.
Metodické poznámky:
Nepodceňujte přípravu. Kontroly označte raději viditelněji. Nenatahujte okruh na větší vzdálenost, může dojít ke ztrátě dynamiky závodu (cílem není jen běh). Teprve po odsimulování trasy, kdy zjistíme, za jak dlouho lze okruh uběhnout, jak dlouho budou trvat jednotlivé disciplíny a jaký by mohl být pravděpodobný odstup mezi družstvy, určíme časové limity a bonifikace.