Úcta a ochrana přírody a života
Naší povinností je chránit Boží stvoření proti všemu, co ho ničí a uchovávat zdroje Země pro příští generace.
Aktivity
Potravní řetězec
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: 2 kartičky s názvem zvířente pro každého hráče
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: K. Zouharová: Škola v přírodě hrou, Grada 2012
Hra: Dětem rozdáme kartičky se jménem živočicha, kterého budou ve hře představovat. Živočichy jsou: chrobák, vlaštovka, sokol, liška.
Potravní řetězec je: chrobáka může sežrat pouze vlaštovka, tu zase sokol, sokola liška a lišku chrobák (rozkládá její mrtvolu). Z toho plyne, že dítě-chrobák se schovává před dítětem – vlaštovkou, ta před dítětem – sokolem, ten před dítětem – liškou a ta před dítětem – chrobákem.
Na startovní signál (hvízdnutí) se děti rozutečou schovat po lese. Na druhý signál (dvě hvízdnutí) začíná hra. Děti běhají po lese a snaží se najít dalšího hráče. Při vzájemném setkání si ukáží kartičku – pokud se potká vlaštovka s chrobákem, musí chrobák odevzdat svou kartičku a jít si pro novou, pokud se potká vlaštovka a sokol, musí vlaštovka odevzdat svou kartičku, při setkání sokola a lišky přijde o svou kartičku sokol a při setkání lišky s chrobákem je ze hry vyřazena liška.
Děti si mohou běžet pro druhou kartičku (aby hra měla delší trvání), pokud přijdou i o ni, jsou již ze hry trvale vyřazeny.
Vyhodnocení: konec hry ohlásíme třemi táhlými hvízdnutími. Družstvo s největším počtem kořistí (papírků) vyhrává.
Reflexe (před hrou či po): Znáte ten protivný hvízdavý zvuk, který se v noci ozve u ucha, a vám je vše jasné? Komár! Zase se nevyspím. Proč vlastně jsou? Jsou protivní a nedůležití. Stejně tak pavouci a další hmyz. A co teprve opravdu nebezpečná zvířata, jako jsou žraloci, medvědi a lvi? Pryč s nimi se všemi! To jsme si u nás doma také řekli. A tak začalo velké hubení. Vlastně, my vyhubili pouze mouchy. Pak už šlo všechno samo. Ještě než jsme se stihli pustit do hubení klíšťat, začaly nám umírat vlaštovky. Ale proč? A po nich sokolové. A lišky a pak už další a další druhy. Ale proč? Dneska už to vím. Neměli jsme právo nic hubit. Všechno má na světě svůj důvod, každý je něčím užitečný, ať už je malý nebo velký, hezký nebo ošklivý, mírumilovný nebo dravec. Prostě každý živočišný druh může být potravou či hubitelem jiného druhu. A díky tomu je v přírodě udržena rovnováha a vše funguje tak, jak má. Škoda, že to vím až tak pozdě.
Matka na prodej
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 8 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: –
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Žáci vytvoří dvojice, které budou všechny současně hrát určité role. Aniž by učitel prozradil účel cvičení, vysvětlí jednotlivé role.
Žák A bude hrát sám sebe. Cvičení předpokládá, že jeho matka je živá a zdravá. Žák B má neomezené finanční zdroje a zoufale se snaží koupit matku žáka A.
Žáci hrají přidělené role dvě až tři minuty. Potom učitel zastaví činnost a soustředí pozornost na jednu dvojici, která své role hraje ještě další minutu, aby vynikla absurdita situace a frustrace z ní plynoucí. A a B si pak vymění role a postup se opakuje.
Diskuze pak může začít hovorem o pocitech, které měli žáci v roli A. Žáci pravděpodobně použijí výrazy jako „směšné“, „urážlivé a odporné“ či „nedávalo to smysl“. Žáci v roli B budou pravděpodobně frustrováni, budou zaujímat obranné stanovisko anebo vzroste jejich agresivita. Podařilo se některé dvojici uzavřít obchod? Jak blízko dohodě byly vyjednávající dvojice?
Potom by měl učitel prozradit smysl cvičení. Sdělí žákům, že „matka“ může být metaforou pro zemi a může přečíst následující citát:
„Země je moje matka. Jako lidská matka mi země poskytuje ochranu a potěšení a uspokojuje mé potřeby – ekonomické, sociální, duchovní. U nás máme se zemí lidský vztah: matka – dcera – syn. Pokud nám někdo zem odejme nebo ji ničí, cítíme bolest, protože k zemi patříme a jsme její součástí.“
Djiniyini Gordarra, australský domorodec