Společnost
Společnost je tvořena jednotlivými lidmi, každý má svou roli, najděme tu svoji, přemýšlejme jak obstát, čím přispět, aby byla funkčnější a bezpečnější.
Aktivity
Moje silné stránky, které druzí vnímají
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: obálka se čtyřmi až šesti proužky papíru pro každého žáka
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu 2, Portál 2000
Vytvoříme skupinky po pěti až sedmi žácích. Skupiny se posadí do kroužků. Každý žák dostane obálku, která obsahuje o jeden proužek papíru méně, než je členů skupiny. Všichni si svou obálku podepíšou a pošlou ji po kruhu spolužákovi nalevo. Každý z obálky vytáhne nepopsaný proužek, napíše na něj jednu silnou stránku člena skupiny, jehož obálku právě drží. Může také připomenout zajímavé nápady nebo jiné věci, kterými posuzovaná osoba prospěla třídě. Popsaný proužek pak každý vrátí do obálky a pošle ji dál. Celý postup se opakuje, dokud obálky nedoputují ke svým majitelům. Ti si obsah proužků přečtou a postupně ostatním sdělí, jaké silné stránky na nich skupina nachází. Každý člen může komentovat, jak sám své silné stránky vnímá. Pokud potřebuj něco osvětlit nebo doplnit, může autory jednotlivých proužků poprosit o vysvětlení.
Člověk ze sáčku
Autorka: Markéta Kratochvílová
Cílová skupina: účastníci táborů a celoročně pracujících skupin
Věk: 6 let a výše
Počet hráčů: neomezený
Potřeby: „sáček plný překvapení“ pro každou skupinu tří až čtyř žáků. Sáček může obsahovat např.: dva fixy různých barev, lepicí pásku, kousek provázku, několik kousků barevné vlny, modelínu, tři svorky na papír, dva balonky, lepidlo, dva papírové pohárky, barevné papíry, nůžky. Dále potřebujeme arch balicího papíru pro každou skupinu.
Prostředí: ven i dovnitř
Zdroj: G. Pike, D. Selby, Cvičení a hry pro blogální výchovu, Portál 2000
Všechny skupiny dostanou „sáček plný překvapení“ a arch balicího papíru. Skupina má za úkol zobrazit (s použitím věcí ze sáčku) lidskou bytost. Připomeneme, že zobrazení může být abstraktní či realistické a že by mělo postihnout mnohem více než jen pouhý fyzický vzhled člověka.
Na závěr všechny skupiny svá díla vystaví, vysvětlí je, a ostatní pak mohou diskutovat o rozdílech a společných rysech jednotlivých výtvorů.